#تولیدی 

#به_قلم_خودم 

#جهاد_تبیین 

تاریخ حیات مبارزاتی امام صادق ( علیه السلام) را که مرور می نمایم بیش از هر موردی، تشابه شرایط سیاسی_اجتماعی آن دوران با امروزِ جامعه اسلامی مان است. اما چگونه؟

دوره ولایت آن حضرت همزمان با اواخر حکومت اموی و آغاز دوره عباسی است. این جابجایی و تحول تاریخی گرچه زمینه را برای ولایت مداری امام به کلی محو نمود اما از طرفی، مستبدان عباسی برای غصب حکومت علوی آنچنان غرق مسائل دنیوی و مادی شدند که، تا حد زیادی هر چند مخفیانه و به صورت تقیه! شرایط اجتماعی برای احیا و ترویج مذهب تشیع توسط امام و یارانش فراهم شد.

تبلیغ و تبیین مبانی دینی و عقیدتی مکتب امام صادق (علیه السلام) تا بدانجا پیشرفت نمود که پس از سالها رخوت در اجرای احکام الهی، با توجه به تاثیرات حماسه عاشورا و آماده سازی جامعه برای پذیرش حق، تعداد شاگردان مکتب شیعه جعفری به هزاران نفر رسید. 

اما کار و هدف اصلی امام چه بود؟ 

امام در شرایطی قرار گرفته بود که از یک طرف مورد تهدید و ارعاب از سوی حکام ظالم و غاصب عباسی بود که امام را تحت نظر خصمانه خود داشتند و لذا امام در وضعیتی قرار داشت که:

از یک طرف می بایست از وقوع جنگ نظامی پیشگیری کند تا، زمینه فراهم شده برای رشد و تجدید حیات اسلام از دست نرود، و از طرفی امام بتواند حقایق اسلام ناب را برای مردم غافل و مملو از شبهه #تبیین نماید. جامعه ای که در اثر انحرافات و فساد اخلاقی و شبهات عقیدتی مانند غلو کنندگان در دین، غرق در ابهام و شک و تردید نسبت به مبانی فقهی صدر اسلام بودند. و در این شرایط فتنه تنها، امامی حاذق و مشفق است که می تواند غبار شک و شبهه و افراط و تفریط را از سیمای دین بزداید و جهان اسلام آن روز را از مدینه تا اقصی نقاط جهان با معارف الهی آشنا سازد.

لذا:

امام ناطق جعفر ابن محمد صادق (علیه السلام) یکی از ممتازترین جهاد گران جبهه تبیین و تبلیغ احکام الهی است که، راه و روش صحیح تبیین در زمان استبداد را، به عالمیان تا ابد معرفی نمود که همیشه راه حل، نه جنگ نظامی و نه سازش و تسلیم با دشمن است بلکه:

باید در دل تهاجمات ترکیبی و خصمانه دشمن، مهمترین عاملی که حرف اول را می زند بصیرت و مجاهدت بی وقفه با افکار پوسیده و مخرب و تبیین آشکار و صریح ارزش های اسلامی و دینی است. 

و امام با استناد به اصل تقیه، دشمن را آنچنان دور زد که تا به امروز، فقه ما را جعفری می نامند و هزاران عالِم و فقیه در سایه حوزه شیعی امام پرورش یافته و پرچم اسلام را بر فراز قله ایمان و در اقصی نقاط جهان حتی در دل دنیای کفر به اهتزاز درآورند.

موضوعات: بدون موضوع
[پنجشنبه 1403-02-13] [ 05:48:00 ب.ظ ]