#تولیدی

#به_قلم_خودم 

شکافنده علوم! امامی که در سن کودکی در حادثه کربلا حضور دارد، به جایی می‌رسد که پیشوای پنجم شیعیان می‌شود و شکافنده علوم!

یعنی چه؟ مگر همه علوم توسط رسول خدا و مولای متقیان بیان و تفسیر نشده بود اما چرا این لقب به هفتمین معصوم تعلق گرفت؟

امیر مومنان بعد از رسول خدا به تعبیری، تا رسالت خود را در گردآوری علوم قرآنی که میراث نبوت بود، به اتمام نرسانید به هیچ کاری روی نیاورد اما:

بنی امیه که در دشمنی با اهل بیت معروف بودند و زخم خورده عدالت علوی و علم نبوی! با هجمه همه جانبه به ارکان دینی و اعتقادی و فرهنگی جامعه اسلامی، وضع را به جایی رساندند که کار ائمه بیشتر به سمت جهادِ همراه با صبر و صلح تحمیلی و نهایتا حادثه عاشورا کشیده شد و در این مدت، اصلی‌ترین هدف دشمن، ایجاد فاصله بین مردم و تعالیم اسلام ناب بود و در این مدت، با تمام توان به ایجاد شبهه پیرامون مسائل مذهبی پرداخته و از همه نوکران خود برای ایجاد فتنه و رواج لهو و لعب در جامعه استفاده نمودند تا شاید به زعم خود، چراغ روشن هدایت را خاموش کنند و چند روزی بیشتر با طمع ورزی و فساد، به زور و زراندوزی خود ادامه دهند.

پس از جریان مهم کربلا، دشمن که بیداری مردم را در سایه نهضت عاشورا و نقش موثر امر به معروف و نهی از منکر سیدالشهدا و یاران شهیدش دید، عرصه را بر امام چهارم تنگ کرد و بشدت ایشان را تحت نظر داشت و با زندانی کردن ایشان و ایجاد فاصله بین مردم و امام‌شان، اوضاع را طوری ترتیب داد که مردم به علوم اسلامی دسترسی نداشته باشند.

اما در زمان امام پنجم که پایان دوره منحوس و ظالمانه بنی‌امیه و روی کار آمدن بنی عباس بود لذا، حکومت‌ها سرگرم جدال بر سر قدرت بود و محیط فرهنگی جامعه تا حدودی از ظلم اغیار و نظارت دائمی خائنان اموی، آزاد شد و این امر مقارن شد با آغاز امامت امام محمد باقر (سلام الله علیه) و ایشان شدند شکافنده علوم!

این لقب بدین سبب بود که امام پس از سالها جدایی مردم از آموزه‌ها و معارف دینی. شروع کردند به زدودن ابهامات و شبهاتی که در دستگاه معاند بنی‌امیه مانند تار عنکبوتی دور علوم ناب اسلامی، پیچیده شده و حق و باطل آنچنان در هم آمیخته شده بود که تفکیک آن، جز از امام معصوم برنمی‌آمد لذا:

کار اصلی امام زدودن ابهامات از چهره دین و نشان دادن ماهیت واقعی اسلام به شیعیان بود و در اصل، امام با رشادتی بی‌نظیر پرده‌های شبهه و خرافات را از اطراف و اکناف محتوای روشن و شفاف دین زدودند و در واقع با شکافتن این پرده‌های وهم آلود، ماهیت خورشید تابان دین واقعی را در عرصه جهان تا انتهای تاریخ به نمایش گذاشتند و با این اقدام عظیم و حیات بخش، زمینه را برای رواج فقه جعفری که موسس و بنیان‌ گذار مکتب تشیع نام گرفت، فراهم نمود.

و

در راستای حماسه حسینی، بار دیگر زمینه ظهور دین رسول الله را برای همه دوران‌ها، عملا فراهم ساخت و سالها نقشه شوم بنی‌امیه برای حذف دین از جامعه را، خنثی نمود.

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1402-10-23] [ 07:01:00 ب.ظ ]