#تولیدی

#به_قلم_خودم

#مجالس_روضه

#بایدها_و_نبایدها

روضه در لغت به معنای ” باغ ” و در اصطلاح به مفهوم برگزاری مجالس عزاداری پیامبر و ائمه معصوم علیهم السلام است و در مواردی شامل منسوبین آنان مانند حضرت زینب یا جناب علی اکبر سلام الله علیهم اجمعین نیز می شود.
به روضه خوان طبق روایات گفته شده :
لک بیت فی الجنة
و یا :
این حدیث از قول نبی مکرم اسلام صلوات الله علیه که می فرمایند :
إرتعوا فی ریاض الجنة قالوا یا رسول الله و ما ریاض الجنة قال مجالس الذکر
یعنی :
گردش کنید در باغهای بهشت ! گفتند یا رسول الله ! چیست باغ های بهشت ؟ فرمود :
مجالس ذکر (مانند اجتماعاتی که در آن یاد خدا و اهل بیت علیهم السلام و به قولی یاد حسین علیه السلام زنده شود . حدیث 9199 / وسائل الشیعه )
? ? ? ? ? ? ? ?
و اما بعضی شرایط مجالس وعظ و سخنرانی و روضه ( و مداحی ) : 
روضه باید مستند باشد یعنی : راوی حدیث باید معتبر و مورد اعتماد باشد و محدثان شیعی ، وی را قبول داشته و سندیت روایتش را تأیید کنند به عبارتی آن چه نقل می شود باید در عمل اتفاق افتاده باشد و ساختگی و تخیلی و کذب و تحریف نباشد .
? ? ? ? ? ? ? ?
 شرط دیگر :
این که روضه و مدح باید خالی از افراط و تفریط باشد در حکمت / 117 نهج البلاغه آمده است :
هلک فیی إثنان :
رجلان محب غال و مبغض قال
دو تن نسبت به من هلاک گردند : دوست غلو کننده و دشمن کینه توز
به تعبیری اولی پیامبر و ائمه را نعوذ بالله در حد خدایی بالا می برد “مثل علی اللهی ها ” و دومین گروه اشخاصی اند که کینه توز بوده و از ذکر فضائل و مناقب معصومین خودداری می کنند که هر دو به تشیع و اسلام ناب ضربه می زنند .
? ? ? ? ? ? ? ?

روضه و سخنرانی باید شفاف و زلال باشد و ایجاد شبهه نکند . یعنی بر اساس خرافه و سحر و جادو و خواب دیدن ( رؤیای صادقه وارد این بحث نیست ) نباشد چرا که دین و مذهب والای شیعه بر پایه آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام و نیز بر اساس منطق و استدلال است
? ? ? ? ? ? ? ?
. 
روضه و مداحی و سخنرانی باید مقدمه ای جذاب و آموزنده و نافع داشته باشد و کم کم مستمع را به سمت و سوی متن اصلی بحث ، سوق دهد .
? ? ? ? ? ? ? ?

یکی از اصول مهم در روضه خوانی و سخنوری ، تقوای عملی فرد است لذا رعایت وقت نماز که افضل اذکار است ، بسیار ضروری است و این خود بالاترین تبلیغ و تذکر است .
? ? ? ? ? ? ? ?

مسئله مهمی که امروزه در مجالس روضه و تبلیغ باید مورد توجه قرار گیرد تبیین سیره عملی اهل بیت و ائمه علیهم السلام و مرتبط دانستن آن با زندگی فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی امروز جامعه است به عبارتی تبلیغ و مدح و روضه باید سراسر معنوی و اخلاقی و مهمتر از همه سیاسی باشد . به فرموده مقام معظم رهبری باید رشد سیاسی مردم بالا برود چرا که حیات طیبه پیشوایان ما ، مملو از حماسه و اقتدار و مبارزه با ظلم و طاغوت است . متأسفانه گاهی دیده می شود بعضی واعظین ، مسائل انقلاب اسلامی را جدای از منش و روش ائمه می دانند و این به معنای اسلام سکولار یعنی همان جدایی دین از سیاست است .
? ? ? ? ? ? ? ?

وعظ و روضه نیاز به مطالعه وافر و دقت کافی دارد بقول شهید بهشتی رحمت الله علیه باید پانصد کلمه یاد گرفت تا بتوان مثلا پنج کلمه بیان کرد . به عبارتی باید چندین برابر بدانی تا بتوانی یک سخنرانی مفید و جذاب ارائه دهی !
? ? ? ? ? ? ? ?

مطالب روضه و عزاداری و مداحی باید متناسب با نیاز مخاطبان باشد و گرهی از کارشان بگشاید و راهنمای آنان ، خصوصا در باره رعایت تقوا و نماز و اخلاق اسلامی و نظایر آن باشد .
? ? ? ? ? ? ? ?

از جمله موارد تأثیر گذار در چنین مجالسی ، پرهیز از تجملات و تشریفات است که نه تنها مورد رضایت اهل بیت نیست بلکه به نوعی در تضاد با سبک زندگی اسلامی است . واعظین باید به بانیان چنین مجالسی که سمبل اشرافی گری و یا نتیجه چشم و هم چشمی های خرافاتی است ، بطور جدی و در عین حال مؤدبانه تذکر دهند .مجلس عزای امام حسین علیه السلام و یا حضرت زهرا سلام الله علیها و سایر ائمه و معصومین ، باید مملو از صفا و صداقت و یکرنگی بوده و محلی أمن و دلنشین برای مخاطبان و مستمعان باشد که صد البته بیان این نکته هیچ منافاتی با نذورات و پذیرایی هیئت ها و مجالس مذهبی ندارد.
? ? ? ? ? ? ? ?
?
از مسائل مهم و سرنوشت ساز در جامعه امروزی که به شدت مورد هجمه شبهه ها و مفاسد و ابتذال در فضای مجازی که به فرموده علما و بزرگان دین ، عین فضای حقیقی است ، توجه بسیار زیاد به نسل جوان هم از جهت اخلاقی و تربیتی و عقیدتی و هم از لحاظ سبک زندگی است .
امروزه متأسفانه تحت القائات فرهنگ پوچ و کثیف غرب ، دختر و پسر جامعه اسلامی ما را به دوری از ازدواج و فرزند آوری ترغیب نموده و با انواع سرگرمی ها و لهو و لعب ها ، سعی در نابودی نسل شیعه و به تباهی کشاندن این قشر تأثیر گذار جامعه دارند که بایستی در جلسات تبلیغی به شدت با آن مقابله شده و منفعت های زندگی اسلامی در سایه تفسیر قرآن کریم و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه برای آنان بازگو شود ، زیرا دل جوان ، نورانی و پاک است و به فرموده حاج آقا قرائتی دامت توفیقاته ، دشمن چون می داند عده ای به سراغ قرآن و نهج البلاغه نمی روند از جهل آنان سوء استفاده میکند و الا دین اسلام دین کاملی است که برای تمام نیازهای ذاتی و فطری و اجتماعی و فکری بشر ، برنامه دارد و هیچ نیازی به عرفان های کاذب و ریاضت های دروغین و مدل منحط شرق و غرب نیست .
? ? ? ? ? ? ? ?
و در پایان به عنوان خوشه ای از باغ معرفت ، چنین واعظ و روضه خوانی است که نبی مکرم اسلام به حضرت علی علیه السلام فرمودند :
یا علی ! اگر یک نفر به دست تو هدایت یابد برای تو بهتر است از آن چه آفتاب بر آن بتابد .

موضوعات: بدون موضوع
[چهارشنبه 1400-05-27] [ 09:59:00 ب.ظ ]