جامعه جامعه جامعه |
این زیارت طبق روایت بزرگان شیعه از جمله شیخ مفید و شیخ صدوق و بسیاری از اهل علم، مستقیما و بدون واسطه از لسان مبارک امام علی النقی (علیهالسلام) نقل شده و حتی به گفته علمای طراز اول شیعه، به تایید امام عصر (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) رسیده که در مفاتیحالجنان ذکر شده و طبق روایات وارده، هرگاه اراده نمودید همه ائمه را زیارت کنید، جامعه را بخوانید.
چرا
زیرا این زیارت شاهکار ماندگار آقا و مولا امام هادی (علیهالسلام) است که تا ابد راهنمای مسلمانان به شناخت و معرفت خدا و قرآن و چهارده معصوم (سلاماللهعلیهم) است که از اول تا انتها، همه و همه امام شناسی و در نهایت خداشناسی است.
و
ثواب زیادی برای قرائت این آیه در احادیث آمده و حتی امام عصر (علیهالسلام) در دیدار با سید رشتی، سه بار تاکید کردند که جامعه را بخوانید.
مگر این زیارت چه میگوید:
مفاتیح را بردارید و مقدمه آموزش جامعه را به یکی از یاران خود، ملاحظه فرمایید که اولا امام دستور به ذکر صد تکبیر میدهند چرا؟ برای اینکه هرگز کسی به خود اجازه ندهد مانند غلوّ کنندگان، نسبت خدایی به ائمه بدهد و این اولین درس این کلاس هادوی است.
و اما:
زیارت با، سلام به خاندان نبوت و اهل بیت و نهایتا چهارده معصوم و ائمه اطهار (سلاماللهعلیهم)، شروع و با تجلیل از خصلتهای معنوی آنان، مقام این گوهرهای درخشان و مسبّبان خلقت را یکی یکی برمیشمارد ……
معدن الرحمة و خزّان العلم وأولیاءالنّعم* و … هزاران صفت رحمانی و رحیمی خداوند که در وجود این انوار مقدسه متبلور گشته را، یکی یکی ذکر میکند.
یعنی
اگر یک انسان غیر مسلمان بخواهد با دین اسلام و ارکان و اجزای آن آشنا شود، کافی است یک دور این زیارت را با معنا و البته با تفکر و دقت بخواند.
پس از آن، امام شروع به اهمیت درجه و مقام امامان میپردازد و میفرماید:
من والاکم فقد والیالله و من عاداکم فقد عادالله …
یعنی شرط مسلمانی حب ولایت است کما اینکه طبق روایات:
هَل الدین الا الحبّ
آیا دینداری چیزی جدا از دوستی و قبول ولایت اهل بیت است؟!
اما
چرا امام با آن همه بصیرت و معرفت، شناخت امام و اطاعت از او و حبّ او را شرط مسلمانی و شیعهگری میداند؟ این همه کار خیر روی کره زمین است چرا اینقدر از ولایت بحث میشود؟
و
این دقیقا مهمترین نقطه عطف و تفاوت شیعه بودن و مسلمانی با سایر ادیان است که:
وجود ولایت، سرچشمه تمام خیرات و برکات است. آنگونه که در حدیث کسا میخوانیم که خداوند به اهل بیتش میفرماید:
زمین و آسمان و ماه و خورشید را به احترام جایگاه و وجود شما خلق کردم.
خب
این چه نفعی برای ما دارد؟
گرایش ما به محبت اهل بیت و تسلیم شدن در برابر ولایت آنان، منجر به هدایت و برخورداری ما از مواهب معنوی شده و از طرفی چون این انوار مطهره، مبدا خیر و برکت و نزول فیض الهی هستند، ما با توسل و تمسک به آنان از خیرات و برکات وجود منزه آنان بهرهمند میشویم.
از سویی:
ما، بندهایم و خطاکار و اگر وساطت این رهبران الهی نبود، لایق نظر رحمت و عفو و بخشش الهی نمیشدیم و هر لحظه در لغزشگاه هوای نَفْس و شیطان، به بیراهه میرفتیم و خسرالدنیا و الآخرة میشدیم.
سوال:
خب! اینها امری فردی است، چه لزومی به تشکیل حکومت اسلامی و تعیین رهبری دارد؟ آیا بدون این تشکیلات، نمیتوان به آن نعمات و فیوض الهی دست یافت؟
باید گفت:
قرآن کریم میفرماید:
إنّا جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا …….
اسلام دین زندگی جمعی و گروهی است و در ارتباط متقابل آحاد جامعه با همدیگر است که، این همه قانون و مقررات حکومتی و اجتماعی، وضع شده و برای اجرا یا عدم توجه به آنها، پاداش و یا کیفری در نظر گرفته شده که مجریان این قوانین الهی، باید افرادی باشند که خود، از هر شائبه و بدی و گمراهی، به دور بوده و طینتی پاک و مطهر داشته تا بتوانند حکم الهی را بی هیچ قید و شرطی و با رعایت کامل عدالت و نهایت دلسوزی و خیرخواهی به اجرا درآورند و چه کسانی والاتر و لایقتر از فرستادگان وحی!
پس
وجود اینان چون نسیم رحمت و یا نور تابناکی است که چنانچه از آن روی گردانیم، متضرر شده و از خیر دنیا و آخرت محروم خواهیم شد.
و
از همه مهمتر نزول فیوضات و برکات الهی به زمینیان، نیاز به واسطهای پاک و مطهر دارد تا بواسطه وجود او و به احترام قداستشان، گنهکاران بخشیده و هدایت و اهل ثواب به برترین درجات معنوی و خیر و برکت دنیایی دست یابند.
پس
هم وجود ولایت لازم است و هم وجود روحیه اطاعت و تسلیم!
و اینان گوهرهای پاکی هستند که واسطه نزول نعمات دنیوی چون باران و یا فیوضات قلبی مانند رفع همّ و غمّ و نیز وسیله عافیت و خوشدلی در دنیا و با عاقبت بخیری، هجرت به جهان آخرت است و هم ایناناند که شفیعان روز جزا هستند و ما در دنیا به واسطه توسل و ندبه، مقام آنان را در پیشگاه عظمت الهی، شفیع خود قرار داده و از عذاب دنیا و آخرت نجات مییابیم.
و
این است رمز این حدیث که:
در زمان غیبت ما به رواة حدیث ما و مجتهد جامع الشرایط رجوع کنید که من حجت خدا بر آنان و آنان حجت ما بر شما هستند.
فرم در حال بارگذاری ...