این روزها موضوع ترانه ساسی مانکن با عنوان «توبه» توجه افکار عمومی مخصوصا نوجوانان را به خود جلب کرده است. اما نگاهی کوتاه داشته باشیم که او با چه روشی در حال تحقق چه پروژهای است:
1: اصل مهم اول این است که در دوران جدید، مردم سرکوب نمیشوند بلکه سرگرم میشوند… و هر که بیشتر مردم را سرگرم کند، احتمال دیده شدنش بیشتر است.
2: اصل مهم دوم این است که در #عصر_اقتصاد_توجه، انواع توجهات شامل دنبال کردن، لایک ها و اشتراک گذاری های ما، سکه پرسودی برای افراد فعال شبکه است. هر چه بیشتر توجه و کمتر تمرکز کنیم، سکه پرسودتری هستیم.
پس میزان جلب توجه، با انواع #تکنیک های_تبلیغی و رسانهای هدف گذاری میشود.
3: قانون بازار توجه این است که ساخت #ضدجریان در برابر گذشتهی یک فرد، قطعا منجر به دیده شدنش خواهد شد. ضد جریان یعنی ساخت پیامی کاملا متضاد و تقابلی با آنچه تاکنون درباره فرد مشهوری شنیده ایم و دیده ایم، حال این فرد میتواند یک فرد مذهبی مشهور باشد که از فردا داعیه بی خدایی داشته باشد، یا فردی مثل ساسی مانکن که از توبه و بازگشت به مسیر الهی صحبت کند! پیام ضدجریان حتما دیده خواهد شد و حتما دارای گام های بعدی ه خواهد بود.
4: گام بعدی، پس از ایجاد ضدجریان، قطعا #ایجاد_تعلیق در ذهن مخاطب خواهد بود: چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟! آیا بازی جدید است؟! آیا او توبه کرده؟! دروغ است؟! هر چه این تعلیق عمیق تر و زمانمندتر باشد، پیام را دیدنی تر میکند.
5: گام بعدی، خروج از تعلیق است. در این گام معمولا برای باورپذیری، با یک #واکنش_انفجاری مواجهه میشویم تا نمایش ضدجریان قبلی را باطل کند. این مرحله باید دارای طول موج بلندتری باشد.
ضدجریان توبه ساسی مانکن نیز باید هتاکی انفجاری از جنس جسارت به مقام امام حسن(ع) داشته باشد که هم ضدجریان قبلی را باطل کند و هم باعث بیشتر و بسیار دیده شدن پیام تولیدی شود.
6: گام نهایی: قرار است موزیک ویدیوی بعدی، معرفی گردد و برای مخاطب #خلق_انتظار شود. قرار است پیشاپیش محتوای بعدی وعده داده شده، بازدید میلیونی بگیرد. پیش به سوی دریافت توجه بیشتر و سود بیشتر!!
حالا چند نکته ریز از #سواد_رسانه:
⬅️حتما به تولیدکننده و شرکت حامی مالی این جریان توجه داشته باشید. سرنخش را حتما در سایتها و مجموعه های ارزهای دیجیتال خواهید یافت…!
⬅️ اینکه این ویدئو در #ماه_رمضان و نزدیک به میلاد امام حسن (ع) تولید و منتشر شده، چه #فرامتن و منظوری را دنبال میکند…؟!
⬅️ دقت کنیم که #عادی_سازی و #عادت_سازی چگونه در قالب این دست تولیدات در حال شکل گیری است و چه چیزی عادی میشود…!
⬅️ دقت کنید که شما توجه تان #پیش_فروش شده است… اما برخورد آگاهانه مخاطبان میتواند بازی تبلیغاتی طراحی شده را متوقف کند. هوشیارباشیم!
(برداشتی از متن منتشر شده «انجمن سواد رسانه ایران»)
#مدیریت فضای مجازی کوثرنت